Medii mobile

Mediile mobile sunt printre cele mai utilizate în analiza tehnică. Asta şi din cauza ca sunt foarte uşor de înţeles de publicul larg. Aceste medii au rolul de a determina fluctuaţiile zilnice ale preţului unui activ cu scopul de a indentifica mai uşor un trend. De asemenea mediile mobile sunt folosite şi la construcţia altor indicatori tehnici.
Cele mai utilizate medii mobile sunt SMA si EMA:
1. SMA este prescurtarea de la "Simple Moving Average" (din engleză) şi se traduce prin "Media Mobilă Simplă";
2. EMA este prescurtarea de la "Exponential Moving Average" (din engleză) şi se traduce prin "Media Mobilă Exponenţială".
Media mobilă simplă se obţine prin calcularea mediei aritmetice a preţului unui activ pe un anumit numar de zile. Ca valoare a preţului pentru o anumita zi se ia, de obicei, preţul de închidere. Toate mediile mobile sunt indicatori de urmărire şi se află întotdeauna în urma mişcării preţului. De abia la câteva zile după ce a aparut mişcarea de preţ se poate vedea efectul ei pe media mobilă. Pentru un trend scăzător preţul este sub medie, iar pentru un trend crescător preţul este peste medie.
Deoarece este un indicator de urmarire rezultă ca media mobilă este utila doar când preţul se află pe un trend. De aceea se mai numeşte şi indicator de trend. Nu se recomandă folosirea nici unui tip de medie mobilă când preţul variază între suport şi rezistenţă.
Media mobila exponenţială seamănă cu SMA, doar că ultima valoare are o pondere mai mare în calculul EMA. Media mobilă exponenţială a apărut ca urmare a încercării de a îndepărta dezavantajul major al SMA, şi anume întârzirea. Astfel EMA e mai "aproape" de mişcarea preţului. În calculul EMA intervine un coficient numit şi coeficient de ponderare care se înmulţeşte cu valoarea pentru ziua curentă. Efectul este că dacă perioada pentru EMA e din ce în ce mai mica atunci şi ponderea ultimei valori a preţului este tot mai mare.
Formula generala de calcul pentru EMA este:
EMA(azi)=((Pret(azi)-EMA(ieri))x Multiplicator)+EMA(ieri)
unde multiplicatorul este o valoarea în procente ce se calculează după următoarea formulă:

Cea mai relevantă diferenţă dintre EMA şi SMA constă în faptul, că la o mişcare bruscă a preţului EMA se modifică mai repede decât SMA, în mod special dacă se aleg perioade scurte pentru mediile mobile.
Mediile mobile au mai multe utilizări, dar în mod special sunt folosite la:
1. Identificarea şi confirmarea unui trend;
2. Identificarea şi confirmarea nivelelor de suport şi rezistenţă.
Mediile mobile sunt foarte utile atunci când vrem sa analizăm un trend. Deoarece sunt foarte uşor de înţeles mulţi analişti cu experienţă le pot estima direct mental. Cu toate acestea se recomanda expunerea lor peste graficul de preţ pentru a evita eventualele greşeli. Mediile mobile se folosesc întotdeauna împreună cu alţi indicatori pentru a avea confirmarea celor constatate. Deoarece fac parte din categoria indicatorilor de urmărire nu vom putea niciodata găsi, cu mediile mobile, momentele exacte în care un preţ are un minim sau un maxim. Mulţi folosesc mediile mobile pe indicii bursieri pentru a avea o vedere de ansamblu asupra pieţei.

No comments:

Post a Comment